Изтеглете тази книга във формат
PDF, EPUB или MOBI.
Богословските основи в подкрепа на Възгледа за блудството
Друг фактор, който силно повлия на решението ми да приема Възгледа за блудството пред Възгледа за прелюбодейството, беше, че има ясен богословски аргумент в полза на Възгледа за блудството. Човек може с основание да попита дали има някаква причина, поради която скритият предбрачен секс би се разглеждал от Бог като оправдание за един мъж да остави жена си. Богословски има основателна причина и тя идва от разбирането на заветното естество на брака.
Библията посочва, че когато двама души сключат брак, те всъщност сключват завет помежду си:
„А вие казвате: „Защо?“ Защото Господ е свидетел между тебе и жената на младостта ти, срещу която си подходил предателски; но тя е твой другар и съпруга на твоя [вашия] завет“ (Малахия 2:14).
Заветът, най-общо казано, се определя като споразумение, сключено от две страни, с определени изисквания и очаквания от всяка от страните Езиково погледнато, еврейската дума за завет בְּרִית [берит] носи със себе си идеята за „срязване“:
Гесений, Речник на старозаветните писания на иврит и халдейски език: берит f. – (1) завет, наречен така от идеята за срязване (вж. Корен № 1), тъй като е имало обичай при сключването на тържествени завети да се премине между разделените части на жертвани животни.
Пайк, Кратък речник на иврит: берит – да се отсече… да се сключи завет; намеквайки за античния начин да се направи, както е описано, Битие xv.10, 18. Еремия, xxxiv. 18, 19.
Дейвис, Речник на иврит за студенти: берит – f. (ж. р.) срязване (на животни в жертва, вж. бара); оттук фигуративно: договор или завет. Битие 21, 27; описателно: обичаят е бил страните в завета да преминат между частите на разсечената жертва (Бит. 15, 10).
Когато хората сключваха завет с Бога в Библията, се забелязва, че винаги имаше „рязане“ или „разделяне“ на живо същество, което водеше до проливането на кръв. Това е видно от заветите, които Бог сключи между Себе си и Ной, Авраам, потомците на Авраам, Мойсей и християните чрез Исус Христос.
Ноев завет | |
В Битие 8:20-9:17 Ной е записан като човек, жертващ животни (което означава разрязването им и оставяне кръвта им да се излее), след което Бог сключва договор с него. | „И Ной построи олтар на Господа; и взе от всеки чист звяр и от всяка чиста птица и принесе всеизгаряния на олтара. И Господ усети сладък аромат; и Господ каза в сърцето си: Повече няма да проклинам земята заради човека… И Бог говори на Ной и на синовете му с него, казвайки: И аз, ето, установявам завета си с вас и със семето ти след тебе…“ |
Авраамов завет | |
В Битие 15:7-21, когато Бог обещава на Авраам, че ще даде на потомците му земята, простираща се от река Нил до река Ефрат. Авраам взима млада крава, коза и овен и ги разрязва наполовина (като по този начин пролива кръвта им), след което Бог сключва завет с него, за да даде земята на потомството му. | „И той му каза: Аз съм ГОСПОД, който те изведох от Ур Халдейски, за да ти дам тази земя да я наследиш. И той каза: Господи Боже, откъде да знам, че ще я наследя? И той му каза: Вземи ми юница на три години, и коза на три години, и овен на три години, и гургулица и млад гълъб. И той му взе всички тези и ги раздели (т.е. разряза) по средата и сложи всяко парче едно срещу друго; но птиците не раздели… И стана така, че когато слънцето залезе и стана тъмно, ето, имаше пушеща пещ и горяща факла, която мина между тези парчета. В същия ден Господ сключи завет с Аврам…” |
Завет за обрязване | |
В Битие 17:7-14 Бог инструктира Авраам, че за да могат потомците му да продължат в заветните отношения с него, на всеки мъж трябва да му се отреже краекожието (или още: препуциум), като по този начин се пролее кръв. Всеки, който не е преживял това рязане и проливане на кръв, няма да бъде в заветни отношения с Бога. | „И аз ще установя завета Си между мен и вас и вашето потомство след вас в поколенията им за вечен завет… Това е Моят завет, който ще спазвате между мен и вас и вашето потомство след вас; всяко мъжко дете сред вас ще бъде обрязвано. И ще обрежете плътта на препуциума си; и това ще бъде знак на завета между мен и вас … А необрязаното мъжко дете, чиято плът на препуциума не е обрязана, тази душа ще бъде отсечена от народа си; той наруши завета ми.“ |
Мойсеев завет | |
В Изход 20:1-23:33 Бог дава указания Мойсей да каже на израилтяните как Той очаква те да се държат, ако искат да бъдат в заветни отношения с Него. След като каза на хората какво Бог изисква от тях, Мойсей пожертва животни (което включваше разрязване и последващо проливане на кръвта им). След това той прочете на израилтяните какво Бог очаква от тях и те се съгласиха да се подчинят на прочетеното, като по този начин сключиха завет с Него. | „И Моисей написа всичките думи на Господа, и стана рано сутринта, и построи олтар под хълма и дванадесет стълба според дванадесетте Израилеви племена. И изпрати млади мъже от синовете Израилеви, които принесоха всеизгаряния и принесоха жертва за мир – волове на Господа. И Мойсей взе половината кръв и я сложи в съдове; и половината от кръвта поръси върху олтара. И той взе книгата на завета и чете в присъствието на народа; и те казаха: Всичко, което Господ е казал, ще направим и ще бъдем послушни. И Мойсей взе кръвта и я поръси върху хората, и каза: Ето кръвта на завета, който Господ сключи с вас относно всички тези думи.“ (Изх. 24:4-8). |
Новият завет | |
В Матей 26:27-28, докато Исус е на последната вечеря със своите ученици, Той им обясни, че кръвта Му ще бъде пролята, за да може Бог да сключи Нов завет с човечеството. На следващия ден Той преживя разрязването на плътта Му – бе бичуван, прикован на кръст и пробит с копие, което доведе до проливането на кръвта Му. | „И Той взе чашата, благодари и им я даде, казвайки: Всички пийте от нея; защото това е моята кръв на Новия завет, която се пролива за мнозина за опрощаване на греховете.“ |
Във всеки от тези завети има видимо разрязване, отделяне и проливане на кръв; и когато двама души сключат заветен брак, има и, най-общо казано, разрязване, отделяне и проливане на кръв. Това е така, защото когато девствена жена встъпи в брак и съпругът вкара своя пенис във влагалището ѝ за първи път, той неизбежно ще раздели и разкъса химена, гънка на лигавицата, която загражда или частично покрива външния влагалищен отвор, в резултат на което има разрязване и кървене. Ето защо често на сутринта след първата брачна нощ на чаршафите има кръв. Това „разрязване“, „разделяне“ и последващо „проливане на кръв“ е актът на сключване на завет един с друг. Бог е замислил първия полов акт да действа така, че да отговаря на стандартите за сключване на завет.
Ето защо скритият предбрачен сексуален опит ще позволи мъж да изостави жена си и да се ожени за друга, и обяснява богословските разсъждения зад клаузата „по изключение“ на Матей. Ако жената не е девица и е скрила това от съпруга си, това дава право на мъжа да прекрати брака си според казаното от Исус в Матей 19:9а, защото единственият акт, който е направил брака брак (т.е. създаването на завет) не може да бъде пресъздаден, ако една жена вече е разкъсала химена си при предишно сексуално преживяване. Клаузата за изключението, зададена от Исус, не противоречи на другите му много строги забрани за развод и повторен брак[1], защото в случай, когато една жена вече е скъсала химена си с друг мъж и след това е скрила това от съпруга си, всъщност никога не е имало заветен брак. Ето защо един мъж е оправдан да „изостави” жена си в случай на блудство, просто защото в Божиите очи тя никога не е станала негова съпруга, защото е направила нещо, което е пречка да сключи завет с бъдещия си съпруг.
Разбирането, че една жена трябва да се омъжи за мъжа, който е разкъсал химена ѝ, е ясно представено в Стария завет. Ако двама неженени са имали полов акт, от мъжа се е изисквало да се обърне към бащата на момичето и да поиска брак:
Ако мъж намери млада жена, която е девствена, която не е сгодена, хване я и лежи с нея, и се разбере това за тях, тогава мъжът, който е лежал с нея, ще даде на бащата на младата жена петдесет сикли сребро и тя ще му бъде жена; тъй като я е унижил, той не може да я изостави до края на дните си (Второзаконие 22:28-29).
А ако мъж примами девица, която не е сгодена, и лежи с нея, той със сигурност ще плати цената на зестрата, за да бъде тя негова съпруга. Ако баща ѝ напълно откаже да му я даде, той ще плати пари според цената на зестрата на девиците (Изход 22:16-17).
Освен ако бащата не възразява, двамата не са имали друг избор освен да се оженят. Това е така, защото решението на младата жена да се занимава с предбрачен секс по някакъв начин се е отразило на способността ѝ да сключи заветен брак с друг мъж. Обикновено хименът се разкъсва и се пролива кръв само веднъж, а в случай на предбрачен секс, след като е разкъсан, значи вече е разкъсан[2].
[1] Марк 10:11-12; Лука 16:18.
[2] Разбира се, всичко това не означава, че жените, които са извършили сексуален грях, никога не могат с право да се оженят за някой друг, а не за първия си сексуален партньор. Това би бил идеалният вариант, но в много случаи жените са имали сексуален опит, а са се омъжвали за друг мъж. „Клаузата с изключението“ от Матей 19:9а описва ситуация, при която съпругата тайно е извършвала блудство и е скрила тази информация от съпруга си, а той го разбира едва след сватбата. Ако една жена е участвала в блудство с мъж и след това поради някаква причина желае да се омъжи за друг мъж, тя трябва да изповяда всичките си сексуални прегрешения на годеника си преди сватбата, за да може бъдещият ѝ съпруг да реши сам за себе си дали да ожени се за нея, знаейки цялото ѝ минало. Ако съпругът знае за сексуалното блудство на бъдещата си съпруга, но все пак реши да се ожени за нея, той по никакъв начин не може да използва клаузата за изключението, тъй като тя се отнася само за случай, при който мъж научава истината за липсата на девственост на жена си след брака.