Изтеглете тази книга във формат
PDF, EPUB или MOBI.
Това, което Библията ясно учи за развода и повторния брак
Когато човек изучава въпроса за развода и повторния брак, става ясно, че свързаните библейски пасажи попадат в една от двете категории – ясни, праволинейни пасажи, и неясни, двусмислени такива. Странно е, че когато хората се стремят да открият какво учи Библията за повторния брак след развод, ясните пасажи обикновено се пренебрегват в полза на обсъждания по неясните пасажи в опит да се установи дали позволяват повторен брак след развод или не; и ако е така, при какви условия. Този сериозен акцент върху неясните пасажи за разлика от ясните учения на Новия завет трябва да ни накара да зададем два основни въпроса: 1. Каква е целта на ясните пасажи? и 2. Надеждно ли е морално решение да се основава върху неясен пасаж, когато имате ясен пасаж, който ви казва какво е сърцето на Бога по даден въпрос?
Нашето проучване на истинския смисъл на клаузата за изключението от Матей не би било пълно, без да разгледаме ясните новозаветни пасажи за развода и повторния брак, защото те със сигурност имат някакво отношение към нейното значение.
Ясните учения на Новия завет при развод и повторен брак
И Той им каза: „Който си напусне жената, и се ожени за друга, прелюбодействува против нея“ (Марк 10:11) | Според учението на Исус в Марк, ако мъж се разведе с жена си и сключи брак с друга жена, той извършва греха прелюбодейство спрямо първата си жена. |
„А ако жената напусне мъжа си и се омъжи за друг, тя прелюбодействува“ (Марк 10:12) | Той продължава, като посочва, че ако жената се разведе със съпруга си и сключи брак с друг мъж, тя също извършва греха прелюбодейство спрямо първия си съпруг. |
Всеки, който напусне жена си, и се ожени за друга, прелюбодействува… (Лука 16:18а) | Според поучението на Исус в Лука ако мъж се разведе с жена си и се ожени за друга, той извършва греха прелюбодейство спрямо първата си жена. |
… а който се жени за напусната от мъж, той прелюбодействува (Лука 16:18б) | Исус продължава своето поучение за развода и повторния брак, като напомня на слушателите си, че ако мъжът реши да се ожени за жена, разведена от съпруга си, тогава той извършва греха прелюбодейство, като постъпва така. |
А на жените заръчвам, и то не аз, но Господ: Нека жена да не оставя мъжа си (но ако го остави, нека остане неомъжена, или нека се помири с мъжа си;)… (I Коринтяни 7:10-11a) | Тук Павел дава наставления на коринтските християни, че една жена не трябва да напуска или да се развежда със съпруга си, но ако това се случи, тя трябва или да остане неомъжена до края на живота си, или да се помири със съпруга си. |
… и мъж да не напуска жена си (I Коринтяни 7:11б) | Павел продължава, като дава наставления към читателите си мъже, че им е заповядано да не се развеждат със съпругата си. |
Жената е вързана по закон докато е жив съпругът й; но ако той умре, свободна е да се омъжи за когото ще, само в Господа (I Коринтяни 7:39) | Павел завършва наставленията си към коринтските християни като им казва, че една жена е „обвързана“ с първия си съпруг, докато той не почине и едва след смъртта му жената е свободна да се омъжи втори път. |
Това са ясните учения на Новия завет по въпроса за развода и повторния брак. Те са много ясни и изключително директни. Изненадващо е, че за проблем, който има силата да определи дали човек ще гори цяла вечност в огненото езеро, неясните пасажи по този въпрос получават най-много внимание и често им се дава най-голям приоритет от хората, които взимат решение дали някой може да се ожени повторно след преживян развод. Това трябва да накара всички мислещи християни да си зададат два основни въпроса:
- Каква е целта на ясните пасажи? С други думи, поставени ли са те там с някаква цел? Очаква ли Бог да пренебрегваме Неговите ясни учения за нас относно развода и повторния брак в полза на неясни пасажи? Защо Бог е поставил тези пасажи тук по такъв ясен и пряк начин, ако е възнамерявал да каже обратното в други пасажи?
- Надеждно ли е да се основава морално решение върху неясен пасаж, когато имате ясен пасаж, който ви показва сърцето на Бога по даден въпрос? С други думи, разумно ли е да вземем решение, което може да определи къде човек ще прекара цяла вечност, въз основа на неясен стих, когато имаме ясен стих, който ни казва как Бог иска да се държим в конкретна ситуация?