Книгата „Освен поради блудство“ от Даниел Дженингс

Изтеглете тази книга във формат
PDF, EPUB или MOBI.

Начинът, по който авторите след Новия завет са използвали порнѐиа

Друг фактор, който ме накара да отхвърля Възгледа за прелюбодейството в полза на Възгледа за блудството, беше начинът, по който гръцката литература след времето на Новия завет използва сродните с порнѐиа думи. След като направих задълбочено проучване на това как гръцките писатели от I до V в. използват порнѐиа, ми стана ясно, че след времето на авторите на Новия завет те като цяло разбират порнѐиа и прелюбодеяние като две различни неща както показват следните 60 цитата от гръцката литература след времето на авторите на Новия завет[1].

 

Учението на дванадесетте апостоли (т. нар. Дидахе) (I – II в.):

„И втората заповед на Учението; Не извършвай убийство, не прелюбодействай (моихѐуо), не извършвай педерастия, не блудствай (порнѐуо), не кради, не практикувай магия…“ (Ch. 2/Charles Taylor)[2]

„А пътят на смъртта е следният: на първо място е зъл и пълен с проклятия: убийства, прелюбодейства (моихеѝа), похоти, блудства (порнѐиа), кражби, идолопоклонства, магии, магьосничество, грабежи, лъжесвидетелства, лицемерие, двуличие, измама, надменност, извратеност, своеволие, алчност, мръсно говорене, ревност, прекалено самочувствие, високомерие, самохвалство…” (Ch. 5/Charles Taylor)[3]

 

Варнава (около 130 г.):

„Не блудствай (порнѐуо): не прелюбодействай (моихѐуо): не бъди покварител на младостта.“  (Послание, гл. 19 / стр. 2:777)

 

Юстин Мъченик (ок. 100 – ок.165 сл. Хр.):

„И когато Урбик заповяда да го отведат за наказание, един Луций, който също е християнин, виждайки неразумната присъда, издадена по този начин, казва на Урбик: „Какво е основанието на това съждение? Защо наказахте този човек, не като прелюбодеец (моихос), нито блудник (пòрнос), нито убиец, нито крадец, нито разбойник, нито изобщо осъден за някакво престъпление… ” (Втора защита, 2 / стр. 6:445)

„И аз не казвам нищо за мъжкия характер на Минерва, нито за женската природа на Бакхус, нито на блудственото (порнихон) разположение на Венера. Прочетете на Юпитер, вие, гърци, закона срещу парицидите и наказанието за прелюбодейство (моихеѝа) и безчестието на педерастията“ (Беседа с гърците, 2 / стр. 6:233)

„Защото [Бог] поставя пред всяка човешка раса онова, което е винаги и всеобщо справедливо, както и всяка правда; и всяка раса знае, че прелюбодейството (моихеѝа), блудството (порнѐиа), убийството и други подобни са греховни… ”(Диалог с Трифон, гл. 93 / стр. 6:697)

 

Ерм (160 г. сл. Хр.):

„Какво, господине – казвам аз, – са злите дела, от които трябва да се въздържаме?“ „Чуйте“, казва той – „от прелюбодейство (моихеѝа) и блудство (порнѐиа), от противозаконно гуляене, от нечестив лукс, от угаждане с много видове храна и разточителството от богатствата…” (Пастирът, книга 2, заповед 8:3 / Kirsopp Lake[4]).

 

Аристид (II в.):

„Те не извършват прелюбодейство (моихѐуо), нито блудство (порнѐуо), нито носят лъжесвидетелство, нито пожелават притежанията на другите; почитат баща и майка…” (Apology, 15/James Rendell Harris)[5].

 

Теофил (в края на II в.):

„Следователно, показвате ли ми сами, независимо дали не сте прелюбодеец (моихос), или блудник (пòрнос), или крадец, или разбойник, или грабител…“ (To Autolycus, 1:2/ PG 6:1028).

„Но за невярващите и презиращите, които не се подчиняват на истината, но са послушни на неправдата, когато те бъдат изпълнени с прелюбодейства (моихеѝа) и блудства (порнѐиа), и мръсотия, и алчност (пожелание), и противозаконни идолопоклонства, ще има гняв и възмущение, скръб и мъка… ”(To Autolycus, 1:14/ PG 6:1045).

„И те също ни научиха да се въздържаме от незаконно идолопоклонство и прелюбодейство (моихеѝа), и убийства, блудство (порнѐиа), кражби, сребролюбие, лъжливи клетви, гняв и всяка невъздържаност и нечистота…“ (To Autolycus, 2:34/ PG 6:1108).

„Не са ли, когато са опитвали да пишат дори за почтено поведение, не са преподавали извършването на разпуснатост, блудство (порнѐиа) и прелюбодейство (моихеѝа); и не въведоха ли омраза и неизразимо нечестие?“ (To Autolycus, 3:3/ PG 6:1124).

 

Завет на дванадесетте патриарси (192 г.):

„Друг извършва прелюбодейство (моихѐуо) и блудство (порнѐуо) и се въздържа от месо; но в своето постене той върши зло и чрез силата и богатството си извращава мнозина…“ (10:2, The Testimony Of Asher, Sec. 2/ PG 2:1121).

 

Климент Александрийски (починал ок. 215 г.):

„Защото той няма да намери Божия образ да живее вътре, както е срещата; но вместо него блудницата (пòрне) и прелюбодейката (моихалѝс) е заела светилището на душата“ (The Instructor, 3:2/ PG 8:561).

„Крадецо, искаш ли да получиш прошка? Не кради повече. Прелюбодеецо (моихѐуо), не пламти повече. Блуднико (порнѐуо), живей целомъдрено за бъдещето (Who Is The Rich Man That Shall Be Saved, 40/ PG 9:645).

 

Деяния на светия апостол Тома (началото на III в.):

„… и дори да са в добро здраве, те отново ще бъдат безполезни, правейки неползотворни и мерзостни дела: те ще бъдат открити или в прелюбодейство (моихеѝа), или в убийство, или в кражба, или в блудство (порнѐиа) и от всичко това ще страдате (фон Тишендорф[6]).

 

Иполит (починал ок. 236 г.):

„Тогава на онези, на които устно им е било заповядано от него, той разпределя кръщението по този начин, обръщайки се към лековерните си последователи с някои думи като следните: „Следователно, деца (мои), ако човек ще има сношение с някакъв вид каквото и да е животно, или мъж, или сестра, или дъщеря, или извърши прелюбодейство (моихѐуо), или е виновен за блудство (порнѐуо), и желае да получи опрощение на греховете…“ (Refutation Of All Heresies, 9:10/ PG 16-3:3390).

„Но защо, о, пророче, кажи ни и по каква причина храмът запустя? Дали не е заради тази древна измислица за телето? Дали не е заради идолопоклонството на хората? Дали не е заради кръвта на пророците? Заради прелюбодейството (моихеѝа) и блудството (порнѐиа) на Израел ли? В никакъв случай, казва той; защото при всички тези прегрешения те винаги намираха опрощение, достъпно за тях…“ (Expository Treatise Against The Jews, 7/ PG 10:792).

 

Ориген:

„След това нека видим как нещата, които излизат и оскверняват човека, не оскверняват човека поради излизането им от устата, а причината за оскверняването им е в сърцето, когато излезе от него, преди онези неща, които излизат през устата, зли мисли, от които са видовете: убийства, прелюбодейства (моихеѝа), блудства (порнѐиа), кражби, лъжесвидетелство, ругатни“ (Commentary On Matthew, 11:15/ PG 13:952).

„Но забележете тук, че всеки голям грях е загуба на таланти за стопанина на дома, и такива грехове се извършват от блудници (пòрнос), прелюбодейци (моихос), злоупотребяващи със себе си с мъже, женствени, идолопоклонници, убийци.“ (Commentary On The Gospel Of Matthew, Book 14:10/ PG 13:1208).

 

Методий (починал ок. 311 г.):

„Помислете сега за огнения и горчив рог на блудството (порнѐиа), с който той удря невъздържаните; помислете за прелюбодейството (моихеѝа), помислете за лъжата, алчността, кражбата и другите подобни и свързани пороци…“ (The Banquet Of The Ten Virgins, Discourse 8:13/ PG 18:160).

 

Съборът в Неокесария (315 г.):

„Ако презвитер се ожени, нека бъде отстранен от духовния си сан; а ако извърши блудство (порнѐуо) или прелюбодейство (моихѐуо), нека бъде напълно изгонен и предаден на самоналожено наказание.“ (Canon 1/ Karl Joseph von Hefele)[7].

 

Атанасий (ок. 296 – 373 г.):

„Защото от Зевс те се научиха на покварата на младостта и прелюбодейство (моихеѝа), на блудство (порнѐиа) – от Афродита, на разпуснатост – от Рея, на убийства – от Арес и на други подобни богове (Against The Heathen, 1:26:2/ PG 25:52).

 

Кирил Ерусалимски (ок. 315 – 386 г.):

„Помнете Съда и нито блудството (порнѐиа), нито прелюбодейството (моихеѝа), нито убийството, нито някакво престъпление на закона няма да надделее при вас“ (Catechetical Lectures, 2:2/ PG 33:412).

„Той е този (т. е. Сатана), който влага похотта в онези, които го слушат: от него произлизат прелюбодейството (моихеѝа), блудството (порнѐиа) и всякакъв вид зло“ (Catechetical Lectures, Lecture 2:4/ PG 33:388).

„Не казвам ли: извърших блудство (порнѐуо) и прелюбодейство (моихѐуо): правил съм ужасни неща и не само веднъж, но често: Той ще прости ли?“ (Catechetical Lectures, 2:6/PG 33:413).

„За всичко, което сте направили, ще ви бъде простено, било то блудство (порнѐиа) или прелюбодейство (моихеѝа) или каквато и да е друга форма на безнравственост“ (Catechetical Lectures, 3:15/ PG 33:445).

„Но нека всички други практики бъдат прогонени отдалеч, блудство (порнѐиа), прелюбодейство (моихеѝа) и всякакъв вид разпуснатост: и нека тялото бъде чисто за Господа…“ (Catechetical Lectures, 4:26/ PG 33:489).

 

Откровение на Павел (IV в.):

„И той ми каза: Това са тези, които живеят непокяли се в блудства (порнѐиа) и прелюбодейства (моихеѝа) (Constantin von Tischendorf)[8].

 

Григорий Ниски (починал след 386 г.):

„От онези, които попадат в грях чрез пожелание и наслада, това е разделението: едното се нарича прелюбодейство (моихеѝа), а другото блудство (порнѐиа).” (Canonical Epistle To Letoius, Bishop Of Melitene, Canon 4a/ PG 45:228)[9]

„Затова блудството (порнѐиа) се показва, че не е далеч от престъплението прелюбодейство (моихеѝа) от онези, които гледат по-правилно в неговия характер, тъй като божественото Писание казва: „Не бъди интимен с непознат“ (Canonical Epistle To Letoius, Bishop Of Melitene, Canon 4d/ PG 45:228 – цитат от произведението по-горе)

Но тъй като отците са имали някакво снизхождение към по-слабите, следователно престъплението се преценява според общото разделение, в резултат на което всяко удовлетворение на пожеланието, което се случва без вреда на някой друг, се смята за блудство (порнѐиа), а прелюбодейството (моихеѝа) е заговор и вреда срещу друг човек“ (Canonical Epistle To Letoius, Bishop Of Melitene, Canon 4d/ PG 45:228 – цитат от произведението по-горе).

 

Постановления от светите апостоли (IV в.):

„Също така той трябва да избягва блудниците (пòрнос), защото „Не трябва да предлагаш да наемаш блудница за [пред] Господа“. И той трябва да избягва грабители, като например да пожелава чужди стоки, и прелюбодейци (моихос); защото жертвите на такива като тях са гнусни за Бога“ (4:1:6/ PG 1:812).

„Нито погребението на човек, нито костта на мъртвец, нито гробът, нито някакъв особен вид храна, нито среднощната полюция [мокри сънища – бел. прев.], могат да осквернят душата на човека; но само безбожие към Бога и прегрешение и несправедливост към ближния; имам предвид грабителство, насилие или ако има нещо, противно на Неговата праведност, прелюбодейство (моихеѝа) или блудство (порнѐиа)“ (6:5:27/ PG 1:981).

„Но прелюбодейството (моихеѝа) и блудството (порнѐиа) са против закона; едното, от което е безбожие, другото – несправедливост, и, с една дума, не друго, а голям грях. Но нито един от тях не е без наказанието по собственото си естество. Защото практикуващите от един вид се опитват да влязат в разпадането на света и се стремят да направят естествения ход на нещата да се промени за такъв, който е неестествен; но тези от втория род – прелюбодейците – са несправедливи, като покварят брака на другите и разделят на две онова, което Бог е направил едно, като предизвикват подозрението на децата и излагат истинския съпруг на примките на други“ (6:5:28/ PG 1:984).

„Пътят на смъртта обаче се познава от неговите порочни практики: защото в това е невежеството към Бога и въвеждането на много злини, разстройства и смущения; при което идват убийства, прелюбодейства (моихеѝа), блудства (порнѐиа), лъжесвидетелства, противозаконни похоти, кражби, идолопоклонства, магически изкуства, вещерство, грабителство, лъжесвидетели…“ (7:1:18/ PG 1:1009).

 

Апостолски канони (ок. 400 г.):

„Канон №61: Ако има обвинение срещу християнин за блудство (порнѐиа), или прелюбодейство (моихеѝа) или друго забранено деяние, и той бъде намерен за виновен, нека не бъде повишаван в духовен сан“ (Apostolic Constitutions 8:5:47/ PG 137:160).

 

Епифаний Саламински (починал през 403 г.):

„Защото, ако създателят на злини е и злодей, как да не се разбере веднага, че Бог е добър, както казах в другите секти, след като той е дал закони срещу блудство (порнѐиа), прелюбодейство (моихеѝа), грабителство и алчност?“ (Panarion, Heresy 40:7/ PG 41:689)[10].

„Така, светата католическа църква почита девствеността, ергенския живот и чистотата, препоръчва вдовството и почитана и приема законното бракосъчетание; но забранява блудството (порнѐиа), прелюбодейството (моихеѝа) и нецеломъдрието“ (Panarion, Heresy 48:9/ PG 41:868).

„И това означава: „Не в блудство (порнѐиа), прелюбодейство (моихеѝа) или в незаконна любовна връзка, а с добра воля, открито, в законно бракосъчетание, пребъдвайки във вярата, заповедите, добрите дела, благочестието, постите, добрия ред, милостинята, усърдието, правенето на добро…“ (Panarion, Heresy 59:6/ PG 41:1028).

„Например, да не блудстваш (порнѐуо), да не прелюбодействаш (моихѐуо), да не си невъздържан, да нямаш двама съпрузи наведнъж, да не грабиш, да не си несправедлив, да не се напиваш…“ (Panarion, Heresy 61:1/PG 41:1041).

„По този начин Божията свята църква не приема блудство (порнѐиа), прелюбодейство (моихеѝа), отричане на Бога; и онези, които се противопоставят на авторитета на Божията наредба и неговите апостоли.“ (Panarion, Heresy 61:4/PG 41:1044).

 

Йоан Златоуст (ок. 347 – 407 г.):

„В нас са заложени като толкова много тръни: лъжесвидетелства, лъжливост, лицемерие, измама, нечестност, малтретиране, подигравки, глупости, непристойност, скверност; отново под друга глава: алчност, хищничество, несправедливост, мръсотия, коварство; отново: нечестива похот, нечистота, разврат, блудство (порнѐиа), прелюбодейство (моихеѝа); отново: завист, съперничество, гняв, яд, злоба, отмъщение, богохулство и безброй други.“ (Commentary On The Acts Of The Apostles, Homily 8 On Acts 3:1/ PG 60:72).

„По тази причина, дори човек да прави чудеса, да има безбрачие за показване и да пости и да лежи на гола земя, и с тази добродетел напредва дори до ангелите, той ще бъде най-прокълнат от всички, докато има този недостатък, и ще бъде по-голям нарушител на закона от прелюбодееца (моихос), блудника (пòрнос), разбойника и осквернителя на гробове.“ (Homilies On Romans, Homily 7 On Romans 3:9-18/ PG 60:448)

„А какво е нечистотията на плътта? Прелюбодейство (моихеѝа), блудство (порнѐиа), разпуснатост от всякакъв вид.“ (Commentary On 2nd Corinthians, Homily 13, Note On 2 Corinthians 6:17/PG 61:494).

„И не ми говорете за онези, които са извършили малки грехове, а да допуснем случая с този, който е изпълнен с всякакви нечестия, и нека практикува всичко, което го изключва от царството, и нека предположим, че този човек не е един от онези, които от началото са били невярващи, но преди това са принадлежали към вярващите и като такива са били угодни на Бога, но след това се е превърнал в блудник (пòрнос), прелюбодеец (моихос), женствен, крадец, пияница, содомит, хулител и всичко останало от този вид…“ (An Exhortation To Theodore After His Fall, Letter 1:4/ PG 47:281).

„И ако видя, че упорстваш, ще ти забраня в бъдеще да престъпваш този свещен праг и да участваш в безсмъртните мистерии; както го забраняваме на блудници (порнѐуо) и прелюбодейци (моихѐуо) и на лица, обвинени в убийство.“ (Homilies On Matthew, Homily 17 On Matthew 5:27-28/PG 57:264).

„Нека „бъдем милостиви“, не просто така, а „както е нашият небесен Отец“ (Лука 6:36). Той храни дори прелюбодейци (моихос), и блудници (пòрнос), и магьосници, и какво да кажа?“ (Homilies On Hebrews, Homily 11:10 On Hebrews 6:13-16/PG 63:96).

„…така че тези гърци, сякаш наистина винаги са били деца (както някой е казал и помежду им: гърците винаги са деца) се страхуват от онези неща, които не са грехове, като мръсотия на тялото, замърсяване на погребение, легло или спазване на дни и други подобни: докато тези [дела], които наистина са грехове – противоестествена похот, прелюбодейство (моихеѝа), блудство (порнѐиа), за тях те изобщо не правят сметка“ (Homilies On Ephesians, Homily 12 On Ephesians 4:17/PG 62:92).

„Той щеше да намери хора, които предсказват, които се възползват от заклинания, знамения и чародейства и които са извършили блудство (порнѐуо), прелюбодейци (моихѐуо), пияници и хулители…“  (Homilies On Ephesians, Homily 6 On Ephesians 2:17-22/PG 62:48).

„Но тези думи, които той използва сега относно живота и поведението. Гърците са блудници (порнѐуо) и прелюбодейци (моихѐуо)“ (Homilies On Ephesians, Homily 12 On Ephesians 4:17/PG 62:91).

„Виждате как той ги лишава от всякакво оправдание, като говори за „работеща нечистота“… Нечистотата е цялото прелюбодейство (моихеѝа), блудство (порнѐиа), неестествена похот, завист, всякакъв вид разгул и разпуснатост“ (Homilies On Ephesians, Homily 13 On Ephesians 4:17-19/PG 62:94).

„За създаването на деца Той вложи желание в съзнанието ти, не за блудство (порнѐиа), нито за прелюбодейство (моихеѝа)” (Homilies On Philippians, Homily 10 On Philippians 3:1-3/PG 62:262).

 

Псевдо-Иполит (IV – V в.):

Блудствата (порнѐиа) и прелюбодействата (моихеѝа) и лъжесвидетелства ще изпълнят земята; магьосничества, заклинания и гадания ще последват след тях с цялата сила и усърдие“ (A Discourse By The Most Blessed Hippolytus, Bishop And Martyr, On The End Of the World, And On Antichrist, And On The Second Coming Of Our Lord Jesus Christ, 7/PG 10:909).

„И като цяло измежду онези, които се изповядват като християни, ще се издигнат фалшиви пророци, фалшиви апостоли, самозванци, пакостници, злодеи, лъжци един срещу друг, прелюбодейци (моихос), блудници (пòрнос), разбойници, улавящи, лъжесвидетелстващи, злобни, ненавиждащи се един друг“ (A Discourse By The Most Blessed Hippolytus, Bishop And Martyr, On The End Of the World, And On Antichrist, And On The Second Coming Of Our Lord Jesus Christ, 7/PG 10:912).

„Но в първите си стъпки той ще бъде нежен, любезен, тих, благочестив, мирен, ненавиждащ несправедливостта, ненавиждащ подаръци, не допускащ идолопоклонство; обичащ, казва той, Писанията, почитащ свещеници, почитащ своите старейшини, отказващ се от блудството (порнѐиа), отвращаващ се от прелюбодейството (моихеѝа), без да обръща внимание на клеветите, не допуска клетва, мил към непознати, мил към бедните, състрадателен“ (A Discourse By The Most Blessed Hippolytus, Bishop And Martyr, On The End Of the World, And On Antichrist, And On The Second Coming Of Our Lord Jesus Christ, 23/PG 10:925).

„Небето ще се навие заедно като свитък: цялата земя ще бъде изгорена поради извършените в нея дела, които хората са извършили покварено, в блудства (порнѐиа), в прелюбодейства (моихеѝа) и в лъжи и нечистота, и в идолопоклонства, и в убийства, и в битки.“ (A Discourse By The Most Blessed Hippolytus, Bishop And Martyr, On The End Of the World, And On Antichrist, And On The Second Coming Of Our Lord Jesus Christ, 37/PG 10:940).

„Наредих краката ви да ходите в подготовката за Евангелието на мира както в църквите, така и в къщите на моите светии; а вие ги научихте да тичат към прелюбодейства (моихеѝа), блудства (порнѐиа), театри, танци и възвишеност.“ (A Discourse By The Most Blessed Hippolytus, Bishop And Martyr, On The End Of the World, And On Antichrist, And On The Second Coming Of Our Lord Jesus Christ, 46/PG 10:948)

 

Проповеди на Клементин (IVV в.):

„Защото всеки път, когато душата е засята от други, тогава тя е изоставена от Духа като виновна за блудство (порнѐуо) или прелюбодейство (моихѐуо); и така, когато животворящият Дух се оттегля, живото тяло се разлага в прах и законното наказание за греха се претърпява по време на съда от душата, след разлагането на тялото…” (Homily 3:28/PG 2:129)

 

Теодорет (ок. 393 – ок. 457 г.):

„Тогава за божествени думи той изрече безсрамно нечестие, за ужасни доктрини – безразсъдна развратност, за благочестие – безбожие, за целомъдрие – блудство (порнѐиа), прелюбодейство (моихеѝа), гнусна похот, кражба; учейки, че лакомията и пиянството, както и всички останали са полезни за живота на човека.“ (Church History, 4:19/PG 82:1169).

 

След като прочетете горните цитати, трябва да е ясно, че гръцките писатели обикновено са разбирали сродните на порнѐиа думи да се отнасят до нещо различно от и отличително от прелюбодейството. Те няма да използват сродните думите на двата термина по горепосочения начин, ако ги разбираха да означават едно и също.

Интересното е, че доказателствата в полза на порнѐиа, отнасящи се до предбрачен секс, са толкова силни, че дори някои хора, които вярват във Възгледа за прелюбодейството, ще признаят, че това е нормалната и обща употреба. Обсъждайки Възгледа за блудството, Джон Конингтън отбелязва, че „има предимството да даде смисъл на порнѐиа, което никой не може да оспори“, а Хенри Тебс пише, че „порнѐиа… често се използва, за да изрази просто блудство между неженени лица…“ По същия начин и Р. Х. Чарлз признава, че дебатът относно Възгледа за прелюбодейството се върти около „порнѐиа, което обикновено означава„ блудство…“ Ако дори тези, които вярват във Възгледа за прелюбодейството, признават, че никой не може да оспори, че порнѐиа обикновено означава предбрачен секс, защо държим толкова силно на Възгледа за прелюбодейството? Позволяваме ли емоциите да ръководят нашето богословие, вместо просто да четем Писанието?


[1] Освен ако не е указано друго, всички преводни текстове в раздела „Употреба след времето на авторите на Новия завет“ са от отците преди (Roberts & Donaldson, eds.), по времето на и след Никейския събор (Schaff, ed.). Източникът на гръцките текстове е указан в края на цитата. В повечето случаи се използват текстовете на J.P. Migne – Patrologia Graeca (PG) при препратките на гръцки текстове.

[2] Гръцки текст – както се намира в Charles Taylor’s An Essay On The Theology Of The Didache, With The Greek Text: Forming An Appendix To Two lectures On The Teaching Of The Twelve Apostles (Cambridge: Deighton Bell & Co., 1889), p. 140.

[3] Пак там, стр. 142.

[4] Гръцки текст от английския превод на Кирсоп Лейк на „Апостолките отци“ , том втори: „Пастирът“ на Ерм, „Мъченичество“ на Поликарп и „Послание към Диогнет“ (London: William Heinemann, 1917), p. 102.

[5] Гръцки текст от James Rendel Harris & Joseph Armitage Robinson, eds., The Apology Of Aristides On Behalf Of The Christians, From A Syriac Ms. Preserved On Mount Sinai, Volume 1, Issue 1 Of Texts And Studies (Cambridge: University Press, 1891), p. 111.

[6] Гръцки текст от Constantin von Tischendorf’s Acta Apostolorum Apocrypha (Lipsiae: Avenarius & Mendelssohn, 1851), p. 200.

[7] История на църковните събори: To The Close Of The Council Of Nicea, A.D. 325. William R. Clark, Tr. (Edinburgh: T&T Clark, 1871), p. 223. The Greek text can also be found in Giovanni Domenico Mansi’s Sacrorum Conciliorum Nova Amplissima Collectio, 2:539.

[8] Гръцки текстове от Constantin von Tischendorf & Justin Perkins’ Apocalypses Apocryphae: Mosis, Esdrae, Pauli, Iohannis, Item, Mariae Dormitio: Additis Evangeliorum Et Actuum Apocryphorum Supplementis (Lipsiae: Herm. Mendelssohn, 1866), p. 57.

[9] Английски текстове от книгата на Anna Silvas: Gregory Of Nyssa: The Letters, Vol. 83 Of Supplements To Vigiliae Christianae (Leiden: Brill, 2007).

[10] Английски текст от творбата на Frank Williams’ The Panarion Of Epiphanius Of Salamis, Vols. 1 (Leiden: Brill, 1987, 1997) & 2 (Leiden: Brill, 1994).

Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с използването на бисквитки. Още информация

Използването на бисквитки (HTTP cookies) в този сайт е разрешено чрез настройките на браузъра Ви. Ако продължите да използвате този сайт без да промените настройките на браузъра си или натиснете бутона "Приемам", това ще е съгласие за използването на бисквитки.

Бисквитките са малки записи информация, които се правят от браузъра във Вашия компютър, за да се удостовери и поддържа сесията на посещението и необходимите за нея данни, а също и за да се настрои сайтът да работи по най-подходящият за Вас начин.

Новите закони на Европейския съюз изискват при запис на бисквитки, потребителят задължително да бъде информиран и да даде съгласието си. За да продължите да използвате сайта, трябва да се съгласите с използването на бисквитки.

Затвори