Съдържание
Наистина свободни
Днес много се говори за свобода, демокрация, човешки права и други подобни възвишени лозунги. В същото време все повече хора виждат празнотата и фалша, с който тези лозунги са изпълнени, в смисъла, в който те се употребяват. Но всъщност в това няма нищо странно, понеже сам Господ ни казва в прав текст в Библията, че всички сме роби на греха, и че само Той може да ни даде истинската свобода…
Страна за ходатайство – Северна Корея и Лаос
Голяма част от Лаос е все още неевангелизирана. След години на тежка работа мисионерите са видели значителен пробив сред Хмонг и Кхму, но от 1975 г. малко може да се направи от чужденци. Християнството не се разпространява лесно сред разнообразието на етно-езиковите граници, оставяйки много племена напълно недостигнати…
Финанси
Възлюбени, с Божията благодат и преизобилното даване на светиите успяхме да изпратим в Индия за заплати за октомври-декември 4841 лева. Сега се събират 4500 лева за периода януари-март, които да изпратим в края на декември…
Наистина свободни
„Ако Синът ви освободи, ще станете наистина свободни.” (Йоан 8:36)
Днес много се говори за свобода, демокрация, човешки права и други подобни възвишени лозунги. В същото време все повече хора виждат празнотата и фалша, с който тези лозунги са изпълнени, в смисъла, в който те се употребяват. Но всъщност в това няма нищо странно, понеже сам Господ ни казва в прав текст в Библията, че всички сме роби на греха, и че само Той може да ни даде истинската свобода. Без Неговата свобода, хората няма как да знаят какво е свободата всъщност. В цялата човешка история е пълно със сляпо лутане из идеологии, каузи и учения, обещаващи „свобода”, и облечени с гръмки клишета като „свещен дълг”, „нашите велики идеали”, и други подобни, които биват така представени, че човек да се чувства едва ли не нищожен пред тях, или пък като измет, заслужаващ да умре ако няма респект към тях. Обаче когато тези идеологии се приведат в реално действие, обикновено носят ново робство, смърт, разруха, отново и отново.
Случи се така, че ни се наложи да отидем в югозападната част на Китай – провинция Юннан. Това е най-мултиетническата провинция в страната. Тук живеят над 26 племена. На това място се срещат и съчетават големия Китай, екзотичната Югоизточна Азия, и високия планински Тибет. Минахме през земите на племената Буи, Миао, Бай и Наси, и стигнахме до най-северозападната част на Юннан- района Дичин. Там има един малък град, наречен с емблематичното име Шангри Ла. Това е име на едно несъществуващо утопично място в Тибет, за което се разказва в книгата на Джеймс Хилтън „Изгубения хоризонт”, и покрай мистицизма на тибетския будизъм е станало популярно по света. И китайците, за да популяризират туризма в този район, в един момент решават, че именно този град в северозападен Юннан трябва да е Шангри Ла. Градът се намира на едно от най-югоизточните разклонения на Тибетското плато, на 3250 м надморска височина. Основното му население са тибетци.
Тибетците са силно религиозни. Техния будизъм не е като „кроткия” будизъм в другите части на Китай, като в Тайланд, Виетнам и други места. Техния будизъм е екстремен, и дори агресивен. Те реагират почти като радикалните мюсюлмани, когато някой по някакъв начин ги засегне на религиозна тематика. Те се „молят” много, но не с уста, а именно с такива атрибути като ступи и чортени, навсякъде с молитвени знаменца – все „молитвени инструмени”, които да се „молят” вместо тях. Ступите например се употребяват именно така – тибетците само обикалят около тях. Ние видяхме много ступи, сложени на кръгови кръстовища – така явно преминаващите автомобили, правейки завои по такива кръстовища „участват” в такава „молитва”. Основния проблем е, че тези „молитви” не са отправени към истинския Бог, а към плодовете на тяхното въображение. Будизмът като цяло е атеистична религия и отхвърля Бог такъв, какъвто е.
В Шангри Ла нощувахме в дома на едно семейство брат и сестра. Брата е китаец от провинция Гуанси, а сестрата е от племето Наси. С нас имаше и един учител по английски, американец, също наш брат. От тях разбрахме за ситуацията в района. Оказа се, че това е наистина труден район. Въпреки опитите на властите да развиват туризма и да вдигат жизнения стандарт на местните, тук има едно особено напрежение.
От Божието Слово знаем, че не човеци, а поднебесни началства и власти, и духовни сили на нечестието, обединени в едно „царство на Сатана” всъщност управлява, или по-скоро влияе на народите, чрез силата на измамата (Ефесяни 6:12). Над отделните народи, племена, държави, провинции, на по-ниско ниво даже и градове, стоят сатанински принцове, които са в постоянна конкуренция помежду си. За тях говори пророк Даниел, във виденията за „княза на Персия” и „княза на Гърция” (Даниел 8 глава). Така тук, в Юннан и Тибет е налице сблъсък между князете на Китай и Тибет, и покрай тях и на други „князе”, заставащи или на едната, или на другата страна. Измамата обаче е такава, че външно този конфликт се представя като „копнеж на изстрадалия тибетски народ за свобода и независимост от Китай”. И съответно князете на Западна Европа и Америка само това и чакат, да манипулират западните хора да застанат зад княза на Тибет, просто защото княза на Китай им е конкуренция.
И двата княза – на Тибет и на Китай, тръбят и обещават свобода за тибетците, издигайки своите идеологии. Всяка година, под ръководството на китайските власти, тибетците празнуват „освобождението, дошло от китайската освободителна армия”. В същото време Далай Лама, живеещ в изгнание в Индия и будистките лидери, живеещи в Китай, окуражавани от Запада, не престават да тръбят за „свобода на Тибет”. От всичко това най-много страдат обикновените тибетци. Те са хора, които много обичат музиката и танците, наистина емоционални хора. Но те са наранени, този конфликт е една рана, много чувствително място, поради което човек трябва да е много внимателен, когато отваря тази тема с тях.
И в целия този конфликт християните, които биха могли наистина да донесат благовестието, даващо истинска свобода, са силно нежелани – както от религиозния будистки дух на Тибет, така и от китайските власти. Истината е, че ако Тибет наистина се отдели като независима страна, би се превърнал в една затворена будистка държава, при това с твърд, дори краен вариант на будизма. Благовестието би било блокирано и абсолютно забранено – както е днес примерно в Саудитска Арабия. Без този будизъм, Тибет не би имал никакъв проблем с Китай. И китайските власти знаят, че нашето благовестие, насочено към събаряне на крепости (2 Коринтяни 10:4-5), е насочено към събаряне и на тибетския будизъм. Но въпреки това, те не желаят ние християните „да им се бъркаме”, понеже много добре знаят, че нашето благовестие е също толкова безкомпромисно и към тяхната идеология. Виждам как днес доста християни са подведени по идеологиите на сатанинските князе. Те издигат на пиедестал западната демокрация, понеже мразят комунизма, заради неговия открит атеизъм, а и заради материалната бедност, която обикновено носи. Докато Америка продължава да е модерна, хем едва ли не „символ на християнството”, хем пък и „символ на просперитета”. Така те стават пристрастни към „княза на Америка”, против „князете на комунизма”. Подведени от това свое пристрастие, относно въпроса за Тибет, западните християни често застават зад лозунга „свобода за Тибет”, без изобщо да си задават въпроса дали наистина една такава политическа независимост би донесла свобода.
Когато Исус беше застанал пред Пилат, Той заяви ясно, че неговата цел изобщо не е политическа независимост на Израел от Римската империя, както много Негови съвременници евреи си мислеха (Йоан 18:36 и Деяния 1:6-8). Той показа, че свободата и робството не се състоят в различните видове човешки политически системи. Някои казват: „да, но ето, ако в Китай и Тибет е демокрация, ще можем свободно да разпространяваме благовестието”. Добре, нека тогава те да кажат, какво е състоянието на благовестието и на църквата днес в Западна Европа? А какво е било то през 1-ви век, в Римската империя, задължаваща всички подчинени на нея народи (без евреите), да се покланят на римските богове, под смъртна заплаха?
На нас, християните, е дадено да представяме Исус на Земята, и да носим свободата, която Той е обещал. Тя е в Неговото Слово. Ако наистина искаме народите по света да бъдат свободни, трябва някой да им донесе Божието слово, даващо свобода. Що се отнася до Тибет – това е, от което и тибетци и китайци, и други местни етнически малцинства се нуждаят. Сатанинските князе над тях искат всичко друго, само не и свобода. Но ние не сме сами в борбата срещу тях. Бог е с нас, ако и ние сме с Него.
Бойко Божидаров,
Гуандонг, Китай
БММ
Страни на месеца за ходатайство – Северна Корея и Лаос
Северна Корея
(Корейска Народно Демократична Република)
Площ 123 000 км2. Население: 28 350 380. Столица: Пхенян, с население 2 614 000. Официален език: корейски. Грамотност: 91%. Народностни групи 6: А – 3 Б – 1 В – 2. (А са народи, които са под 50% евангелизирани, Б – народи над 50% евангелизирани и със значително християнско присъствие, В – над 60% християни). Религия: атеизъм 68%, шаманизъм и конфуцианизъм 29,5%, християни 0,6-2%. Мисионери няма.
Молитвени нужди:
1. Президентът на Северна Корея Ким Чен-ун е обожествяван чрез подмазваческа пропаганда. Молете се да дойде времето, когато Господ Исус ще бъде открито величаен вместо обикновен човек.
2. Църквата в Северна Корея е била място на съживление. През 1945 г. Пхенян е бил 13% християнски, а в северните части на страната християните са наброявали 400 000. Повечето от тях са избягали на юг по времето на Корейската война или са били избити, а църковните сгради разрушени. Малко се знае за тайната църква, освен че е оцеляла и може би расте. Молете се за благодат и издържливост на вярващите и за свобода.
3. Болшинството от населението никога не са чували името Исус. Знанието за Бог е тотално заличено чрез репресии, пълно подчинение и изолация от останалия свят. Молете се това незнание да бъде обърнато в познаване на Святия.
4. Севернокорейските студенти, които са учели в СССР и останалите комунистически страни от Европа са чули Евангелието, когато комунизма падна. Някои са приели Господ Исус преди да са се върнали в Северна Корея. Молете се те да стоят твърди и да растат духовно въпреки враждебната духовна среда.
5. Сегашните възможности за свидетелстване са ограничени:
* Радиото. Много южнокорейски станции, както и тези от о-в Гуам достигат Северна Корея, но почти всички те са заглушени от комунистите и само малцина могат да чуят тези Евангелски предавания.
* Корейските християни от Китай и другаде, които могат да посетят Северна Корея и да свидетелстват.
* Южнокорейските християни се приготвят от години за времето, когато Северна Корея ще се отвори за Евангелието. Молете се това да се случи скоро.
Бъдете изобилно възнаградени от Господ за Вашите молитви за тази страна.
Лаос
Площ 236 800 км2 Тясна земя, разположена главно между Тайланд и Виетнам. Планинска с 55% гори. Население: 5 132 960. Столица: Виентян с население 286 000. Официален език: Лао. Грамотност: 57%. Общ брой езици: 92. Народностни групи 111: А – 101 Б – 8 В – 2 (А са народи, които са под 50% евангелизирани, Б – народи над 50% евангелизирани и със значително християнско присъствие, В – над 60% християни). Религия: будисти 61%, традиционни вярвания 31%, християни 1,85%, мюсюлмани 1,10%. Мисионери в Лаос: няма данни.
Молитвени нужди:
1. Голяма част от Лаос е все още неевангелизирана. След години на тежка работа мисионерите са видели значителен пробив сред Хмонг и Кхму, но от 1975 г. малко може да се направи от чужденци. Християнството не се разпространява лесно сред разнообразието на етно-езиковите граници, оставяйки много племена напълно недостигнати. Молете се цялата страна да бъде отворена за Евангелието.
2. Църквата е страдала много откакто комунистите са на власт. Християнството има етикет на лъжлива религия, която нарушава обичаите на Лао и е обявено за враг номер едно на държавата. Църквата във Виентян е инфилтрирана от правителствени шпиони и преследването и затварянето на вярващите се е увеличило в последните няколко години. През 2000 г. е имало 24 потвърдени случаи на затваряне на някои от лидерите. И все пак Църквата расте и се разпростира. Молете се за:
* Твърдост и благодат за тези, които страдат от тежката ръка на правителството.
* За увеличаване на свободата за евангелизиране, основаване на църкви и строене на молитвени домове – сега това е забранено. Много църкви са затворени насила и вярващите сега се срещат тайно по домовете в много области. Някои християни от етническите малцинства са били принудени да се преместят да живеят в други области.
* Видение и товар за евангелизиране на многото етнически малцинства.
* Ефективно единство сред лидерите на Евангелските църкви и домашни групи.
3. Лидери за църквите. Над 90% от всички обучени лидери са напуснали Лаос през 1975 г. Днес напускането на страната за обучение е трудно и опасно. Наскоро над 200 Лао са били обучени в основаване на църкви и лидерство по принципа на домашните църкви. Молете се тези методи да могат да екипират лидерите изцяло за тяхното служение. Молете се скоро да се издаде разрешително за отваряне на Евангелско Библейско Училище.
4. Християнската работа не е официално разрешена, но определен брой чужди вярващи помагат в различни области: агрономство, обезвреждане на американските бомби, останали в земята от виетнамската война и много други, правителството обаче са колебае между голямата нужда на Лаос и желанието му за независимост. Молете се за отворени врати за преводачи на Библията, апостоли и Библейски учители – духовните служения с най-голяма нужда. Молете се също за мъдрост в чужденците в техните действия, решения и взаимоотношения с християнските лидери в Лаос.
5. Недостигнатите народностни групи:
* Лао – доминиращия народ в Лаос. Описват го като тих и миролюбив, но антихристиянското правителство и пасивната природа на Лао са главните пречки за тяхното евангелизиране. Може би между тях има 3-4 хиляди християни и може би те са ключа за занасянето на Евангелието до останалите в Лаос.
* Племената Тай, говорещи 15 езика. 200 християни между 0,5 милион души.
* Планинците Хмонг са известни с тяхната съпротива, понякога насилие към комунизма и правителствения контрол. Почти всички Хмонг християни са напуснали Лаос през 1973 г. От всички народи в Лаос Хмонг откликват най-много на Евангелието.
* Северните племена много от които са отговорили на Евангелието в Китай и Тайланд. Между тях не е имало никога мисионерска работа.
* Малките южни племена са били евангелизирани за първи път между 1957 – 1963 г., но войната е осуетила основаването на църкви между тях.
Бъдете изобилно възнаградени от Господ за Вашите молитви за тази страна.
Финанси
Възлюбени, с Божията благодат и преизобилното даване на светиите успяхме да изпратим в Индия за заплати за октомври-декември 4841 лева. Сега се събират 4500 лева за периода януари-март, които да изпратим в края на декември. Думите са бедни за да опишат богатството на даването на българските вярващи. Без да сме страна с висок стандарт пак християните в България имат сърце да дават за разширяването на Божието Царство. Дано Бог в милостта си да погледне на това, което вършим за Него и да благослови всеки, който участва в делото Му! Благодарим на всички, които са отделили от залъка си за да може Името на Господ Исус да се прослави в Индия!
В левове:
РАЙФАЙЗЕН БАНК
Регионален клон ПЛОВДИВ 2
IBAN: BG40RZBB91551085302282
BIC: RZBBBGSF
Българска Мисионерска Мрежа
За контакт
Българска Мисионерска Мрежа (БММ)
http://bulmn.org
info@bulmn.org
гр. Пловдив 4004
ул. „Стефан Ботев“ 7